Franca Treur: Regieaanwijzingen voor de liefde

francatreurregieaanwijzingenvoordeliefde

Dit boek heet “roman” en dat is het ook wel, maar het leest als een verzameling korte verhalen. Dat komt doordat het boek eerst verschenen is als een ouderwets feuilleton in Trouw. De stijl van het boek lijkt dan ook meer op de stijl van de korte-verhalenbundels X & Y en Slapend rijk dan op de stijl van Franca’s andere romans. En net als die verhalenbundels is ook dit boek prachtig geïllustreerd door Olivia Ettema, alleen al door die tekeningen is het echt een feestje om door het boek te bladeren!

francatreurregieaanwijzingenvoordeliefdeillustratie

Het verhaal gaat over Hanna en Loek. Ze zijn een stel, Hanna is scenariste en Loek werkt bij de lokale overheid. Als Hanna’s vriend Reinout kans heeft op geld van een fonds, zegt Loek zonder overleg zijn baan op om samen met Hanna het scenario te gaan maken. Nu zitten ze elke dag samen in de woonkamer te schrijven. Hanna heeft de ervaring, Loek de ambitie en pretenties. Dat is natuurlijk vragen om wrijving, en dat is waar het boek over gaat.

Franca slaagt erin om heel expliciet en toch subtiel alle pijnpunten in de relatie boven tafel te krijgen. Als Hanna een appje krijgt van een man die iets met haar wil drinken en ze nee zegt omdat ze met Loek aan het scenario wil werken die avond, is Loek toch verbolgen en gaat hij opeens wat drinken met oude vriendin Anne-Loes. Die Anne-Loes is vroeger een bedreiging geweest voor hun relatie, nu heeft ze man en dochtertje, maar die relatie blijkt niet goed te lopen en Loek werpt zich op als redder. Daarnaast is er ook nog Violet, iemand die erg tegen Loek opkijkt, zelf geen relatie heeft maar wel een kind wil en hem vraagt om donor te zijn. En Hanna besteedt naar Loeks mening teveel aandacht aan de veeleisende zieke buurman.

Loek begon mij persoonlijk af en toe wel op mijn zenuwen te werken, hij is toch een beetje het cliché van de veertiger die opeens zijn leven om wil gooien vanuit een zekere ontevredenheid, maar aan de andere kant niet goed om kan gaan met andere veranderingen, bijvoorbeeld in de houding van zijn vrienden. Zo zet Franca hem natuurlijk bewust neer. Dat zien we ook duidelijk in zijn ontzettend lapzwanzerige en passieve reactie op Hanna’s telefoontje of hij even bij de buurman wil gaan kijken omdat het niet goed gaat.

Het gaat om allerlei van dit soort spanningen: Loek die zich opeens begeeft op Hanna’s terrein omdat hij zichzelf ook een kunstenaar vindt, dat ze nu elke dag samen thuis op elkaars lip zitten, meningsverschillen over het scenario en over of Loek die mooie nieuwe baan aan moet nemen of niet. Hanna voelt zich niet serieus genomen door Loeks moeder die haar tijd claimt als haar zoon aan het werk is, en zo verder. Het gaat over keuzes maken in je leven en wat dat doet met mensen om je heen. Zelfbeeld en hoe dat afhangt van wat andere mensen denken.

Maar het gaat vooral over de schurende kleine dingen die deze geliefden doen en zeggen om elkaar op subtiele wijze dwars te zitten op het moment dat er dingen gaan of dreigen te veranderen.

Waar begint ontevredenheid? Je hebt een prima huis, maar je mist een tuin. Je hebt genoeg te eten, maar sterrenrestaurants lonken.

Loek was geliefd bij zijn collega’s — die allemaal zeiden dat hij het mis had — maar hij zag graziger weiden buiten de bedrijfsvoering van de lokale overheid. Jaar in jaar uit had hij zich verhouden tot het leven van zijn vriendin, een scenariste die veel luistert naar haar innerlijke stem, tevreden en gelukkig. Enerzijds werd zijn liefde voor haar erdoor gevoed, maar tegelijkertijd volgde hij scheel van afgunst als een schaduw haar succes.
(…)
Graag zou hij schrijver zijn geworden. Hoe vaak heeft hij zich in de avonduren niet teruggetrokken aan zijn bureau! Maar waar plannen hadden moeten zijn, zinnen hadden moeten stromen, was alleen een niets. Wat kan een mens tot stand brengen dat niet al duizenden keren eerder werd gedaan? Wat kan hij zeggen dat niet in een andere vorm is terug te vinden bij Horatius, de Prediker, Pascal of Olivier B. Bommel?

Een gedachte over “Franca Treur: Regieaanwijzingen voor de liefde”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s